Domov Milované potraviny Májová hviezda: Zdravá aj fajnová, taká je špargľa

Májová hviezda: Zdravá aj fajnová, taká je špargľa

Autorka Nika Lucáková
úžasne zdravá špargľa

Celý máj si na nej môžeme pochutnávať, či už na tej bielej alebo zelenej. Máme na ňu habadej receptov ale aj super veľa informácií, o tom aká je prospešná pre naše telo.

Biela špargľa rastie pod zemou a tesne predtým, než by sa začala predierať na povrch sa pozbiera. Tie časti, ktoré sa na svetlo predsa len ešte pred zberom dostanú, zvyknú sfialovieť.

Zelená špargľa zas čerpá svoju farbu vďaka slniečku a zelenému farbivu chlorofylu. Ten dodáva tejto zelenine aj typickú tak trochu orieškovú chuť. Obsahuje veľa vitamínu C a tiež provitamínu A.

Nájdeme v nej vápnik, draslík, jód, zinok, spomínaný vitamín C a tiež vlákninu. To sú všetko pre telo dobre využiteľné a prospešné látky, takže sa teraz v sezóne určite oplatí pochutnať si na špargli čo najčastejšie. Okrem toho špargľa skvelo odvodňuje a teda priaznivo pôsobí aj na činnosť obličiek. A nezanedbateľné pozitívum je aj minimálna kalorická hodnota, veď táto zeleninka má na 500 g približne len 20 kcal!!! A nezľaknite sa, špargľa má veľmi špecifickú „odvodňovaciu“ arómu. Ale aspoň budete presne vedieť, že účinkuje. 😊
Veronika Lucáková

Málo kalórií a veľký obsah vitamínov. To je špargľa. Foto: Jana Štrbková

Ako nakúpiť tú najčerstvejšiu

Čím čerstvejšiu si špargľu donesieme domov, tým viac nám bude chutiť. Preto si treba dať pozor na to,  aby konce neboli príliš oschnuté a tiež sfarbené dohneda či dočervena. Stonky musia byť pevné a šťavnaté. Čerstvá špargľa sa nesmie dať ohnúť, ale stonky by sa pri väčšom tlaku mali skôr zlomiť.
Vyskúšajte aj jednoduchý test čerstvosti, keď stonky opatrne o seba pošúchate, mali by vŕzgať.

Ako ju skladovať

Špargľu si môžete uschovať aj v mrazničke do zásoby. Treba ju predtým umyť, olúpať a odrezať aj konce. Olúpanú stonky potom jednotlivo rozložte na tácku, ktorá sa vám vojde do mrazničky a najprv takto predmrazte. Až potom ju z tácky pozbierajte a preložte do mraziaceho vrecka. Takto sa jednotlivé stonky k sebe neprilepia a vy si budete môcť odobrať podľa potreby. Mrazenú špargľu potom rovno vložte do horúcej vody a povarte približne rovnako dlho ako tú čerstvú.
Odporúčame si nakúpiť zo špargle len toľko, koľko v ten či nasledujúci deň skonzumujete. Lebo čerstvá chutí najlepšie. Ak ju však chcete dobre uskladniť, vydrží v chladničke asi 3 či 4 dni. Zabaľte ju neolúpanú do vlhkej utierky, aby neobschla a vložte do zeleninovej priehradky.

Či budete variť bielu alebo zelenú špargľu, oba druhy treba pred tým dobre poumývať. Zvlášť krehké špičky môžu mať v sebe zachytenú hlinu, takže opatrne všetko vyumývame.
Veronika Lucáková

Bielu špargľu treba určite vždy ošúpať, lebo konce a aj šupka nie sú veľmi požívateľné. Ale zato sa skvelo hodia na prípravu vývaru, ktorý môže byť základom pre špargľovú alebo aj inú zeleninovú polievku. Takže ich nevyhadzujte ale zvlášť povarte so soľou aspoň 15 minút a potom sceďte a ľubovoľne ďalej využite.

Zelenú špargľu šúpať netreba, stačí, keď zrežete konce a môžete variť. Ak sú však konce už príliš drevnaté a sfarbené dobiela, tie je lepšie tiež ošúpať. Väčšinou potrebuje pri varení o pár minút menej v hrnci, než tá biela.

Ako si špargľu poľahky uvaríte?

Základný recept na prípravu bielej špargle : do veľké ho hrnca s vodou patrí  lyžička soli, lyžica masla, asi lyžička cukru a 2 lyžice citrónovej šťavy. Keď toto všetko spolu zovrie, pridáme bielu špargľu a na miernom ohni prikryté varíme asi 12 až 15 minút. AK sú stonky veľmi tenké, bude im stačiť aj 12 minút varenia. Špargľu odporúčame variť v balíčku, previazanú kuchynským špagátom.
Rovnako samozrejme môžeme uvariť aj tú zelenú, hoci ja uprednostňujem jej opekanie na masle alebo ghee.

špargľa chutí výborne aj v kombinácii s jarnou zeleninou
Špargľa chutí výborne aj v kombinácii s jarnou zeleninou. Foodstyling a foto: Jana Štrbková

Skvelá je aj pečená špargľa

Očistenú špargľu stačí poukladať vedľa seba na pekáč, podliať trochou vody ochutenej cukrom, soľou, citrónovou šťavou, pokvapkať olivovým olejom alebo maslom a piecť približne 25 minút.
Odporúčam vyskúšať aj vrecko na pečenie, poukladajte stonky do vrecka, opäť prilejte vodu so soľou, cukrom, citrónovou či pomarančovou šťavou a doplňte kúskom masla. Vrecko uzavrite a pečte asi 30 minút na 180 °C.

A ešte moj tip na vínko: Ak plánujete večeru a radi si k jedlu doprajete aj pohár vínka, tak sa k špargli podľa mňa najviac hodí ľahké biele, najlepšie suché. Skúste rízling alebo silvaner.
Veronika Lucáková

Ešte si prečítajte

Zanechať komentár

* Použitím tohto formulára súhlasíte s uložením a spracovaním vašich údajov na tejto webovej stránke.

Webová stránka používa cookies, aby bola pre vás atraktívnejšia. Predpokladáme, že s tým súhlasíte, ale môžete sa odhlásiť, ak si budete priať. Súhlasím Čítaj viac

Privacy & Cookies Policy
VA-146072466-1